Årets kull av ettor, som är den yngsta klassen studerandes på Boden Game Camp, visar goda tecken på hur framtidens spelbransch kan komma att se ut.
Med sin premiär i fjol är Gamedev-programmet det senaste spelutvecklingsprogrammet som startats på gymnasiet och det nordligaste, norr om Uppsala. Årets kull av ettor, som är den yngsta klassen studerandes på Boden Game Camp, visar goda tecken på hur framtidens spelbransch kan komma att se ut.
– En jämn fördelning mellan tjejer och killar och en större diversifiering än så. Studenterna har sökt sig till utbildningen från Stockholm i söder till Kiruna i Norr för att studera här i Boden, säger Thomas Nilsson, biträdande rektor på Björknäsgymnasiet.
I klassrummet som ligger i Verkstan på Boden Business Park sitter eleverna mitt ute bland företagen och bredvid YH-utbildningarna som specialiserar sig på spel. Trots det, är det inga blyga elever i klassrummet. Under lektionen spelar var och en upp ett eget valt musikstycke från ett soundtrack. De turas om att lyssna på varandras musik, skrattar tillsammans för att sedan gissa och analysera vad de olika styckena säger och hur de upplevs. En kunskap som sedan kommer att bli viktig för att sätta ihop spelupplevelser.
Trots att tvåornas dag inte börjar förrän efter lunch, sitter Leo och Isak på plats och filar på sina egna idéer inför det kommande läsåret. Gruppen, som egentligen är på tre, ska starta ett UF-företag ett år tidigare för att kunna fortsätta med sitt spelprojekt den arbetat med sedan ettan. Trion består av eleverna Leo Stoltz, Isak Dalberg och Max Hjertberg.
– Vårt spelföretag Miracle Bread Productions skapades på skoj på väg till ICA. Ända sedan dess har vi fått mycket stöd från skolan, vänner, familj, fans och alla studior som sitter ute här ute på Boden Game Camp. Det är riktigt skönt att GameDev-Programmet ger oss elever chansen och resurserna att skapa och driva företag, säger Isak Dalberg.
Det kommer att finnas 300 studenter, 7 utbildningar och 15 bolag på Boden Game Camp under hösten 2022 i år. En stor utveckling sedan 2017 när arbetet startades och där siffrorna stod på noll.
– Det var bara att börja på ett blankt papper, säger Mattias Bergqvist, grundare av Boden Game Camp och VD på Northify, som fick uppdraget att bygga en spelbransch.
– Från start åkte vi ut i världen och tittade på likvärdiga satsningar, det är lätt hänt att direkt börja gå på vilka företagsetableringar man kunde få till. Vi insåg tidigt utbildningarnas vikt för en branschetablering. Spelindustrin som helhet har under år, och även idag, ropat efter kompetens och det var där vi fick börja för att även locka hit företagen.
– Idag ser det helt annorlunda ut. Utbildningarna som är på plats har idag blivit en hävstång för ekosystemet här ute. Nu är vi etablerade med en fantastisk talangfabrik, framförallt unga med tanke på att spelbranschen i Boden inte är äldre än fem år. Nästa steg är att locka hit seniorer som ska ta detta till nästa nivå.
De framtida målen är tydliga och klara. År 2025 siktar man på 700 studerande, 15 utbildningar, 500 arbetande inom spel samt en jämn könsfördelning och diversifiering, så tydligt som 50/50. Ett mål som kräver arbete. År 2021 visade Dataspelsbranschen i sin årliga rapport Spelutvecklarindex en tydlig statistik, där var femte tjänst arbetande inom spel innehades av en kvinna.
– Det sistnämnda målet har varit det allra svåraste, men nu ser vi en förändring klart och tydligt hos den yngre generationen. Det kommer ge otroligt mycket till den svenska spelbranschen när det här händer och att vi kan ligga i framkant. Det har inte varit något självklart tidigare och är inte självklart idag i många delar av världen, säger Emil Sandberg, näringslivsutvecklare på Boden Business Park.
Boden Game Camp är en integrerad del av Boden Business Park, där man har satsat på spel för att bibehålla och attrahera unga digitala talanger i Boden.
– Vi är glada att vi att kan arbeta med unga talanger tack vare Björknäsgymnasiet som skapar möjligheten att satsa redan från start. Det är en dörröppnare som har visat stor skillnad när man får börja tidigt. Bara det är ett försprång som inte går att få någon annanstans idag. Att utbilda sig på en treårig gymnasieutbildning för att sedan i samma hus specialisera sig på en YH-utbildning hos Futuregames och vara en klar, specialiserad spelutvecklare med en femårig utbildning vid 21 års ålder, det är helt unikt. Framtiden för dessa kommer vara oerhört ljus.