fbpixel "Jag är inte förvånad - men vi blev minst sagt imponerade av resultaten!" - Boden Business Park

Boden Business Park

Tre elever från årskurs 6 sitter vid ett bord

“Jag är inte förvånad – men vi blev minst sagt imponerade av resultaten!”

I höstas så arrangerade Teknikens Hus och Ung Företagsamhet Norrbotten ett regionalt skolhackathon. Syftet med skolhackathonet har varit att elever skulle få känna delaktighet i samhällsfrågor och samtidigt lära sig mer om innovation, demokrati och entreprenörskap.

Elever i åk 6 fick som klassuppdrag att bygga en gemensam värld i Minecraft Education. Tillsammans i klasserna har de sen demokratiskt valt ut grupper som har fått representera klassen vid regionsfinalen. Finalen och juryn, som utgick ifrån Teknikens Hus, utsåg Svartbjörnsbyns åk 6 som vinnare. I fredags så hämtade man hem priset, som blev en heldag ute på Boden Business Park, tillsammans med Boden Game Camp där de fick lära sig ännu mer om just spel!

Emil Sandberg, näringslivsutvecklare Boden Business Park, som satt i jurygruppen vid finalen och medverkade under prisdagen säger såhär om Skolhackathon: 

Det här är något som visar att när vi bistår med visualiseringsverktyg för unga, som är vår famtid, så händer det bra saker. Med visualiseringsverktyg så menar jag inte traditionella powerpoints eller bilder utan spel. Jag är inte förvånad – men vi blev minst sagt imponerade av resultaten!

Vi har sett innovativa lösningar i Minecraft där eleverna har visualiserat energilösningar, mötesplatser, matförsörjning och till och med transporter. Det har varit fantastiskt kul att få vara med och stötta och se engagemanget spel kan föra med, allt ifrån att höra eleverna själva uttrycka och visa glädje, till lärarna som berättar om medvindar i deltagande och intresse på lektionerna.

Från ett spelbranschperspektiv så värmde det i hjärtat när vi såg hur vår kontorsyta förvandlades till en spelverkstad under fredagen när eleverna från Svartbjörnsbyn var på besök.

Men om vi inte bara tänker på spel som spel, så blir det såklart något ännu större. Spelen blir en nyckel för idéer och visualisering som kan beröra allt från hur man ska bygga upp en gruva, ett centrum eller redovisa vad man har lärt sig i naturvetenskapen i skolan. Det kan beröra så mycket mer, och det känns helt relevant och rätt i vindarna från den omställning vi befinner oss mitt uppe i nu.

Kalender

Views Navigation

Today
Today

Håll dig uppdaterad som företagare

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Din prenumeration kunde inte sparas. Var god försök igen.
Din prenumeration har lyckats.