Under tio dagar samlades kvinnliga och icke-binära spelutvecklare från sju länder på Peetgården för att skapa spel tillsammans.
– Denna upplevelse är något jag kommer att vårda hela mitt liv, säger Jamie Yoongi Lee, från Kanada.
Valkyrie Jam är ett game jam med mål att stödja könsminoriteten inom spelutveckling. Under tio dagar delades tolv kvinnliga och icke-binära spelutvecklare upp i två grupper för att skapa varsitt spel. I år deltog spelutvecklare från USA, Kanada, Belgien, Tyskland, Frankrike, Estland och Sverige.
– För mig är ett event som det här verkligen viktigt för branschen eftersom det är sällsynt att få tillbringa kvalitetstid med andra kvinnor och icke-binära programmerare och det är ovärderligt, säger Lison Raimbault från Belgien.
Första upplagan av Valkyrie Jam var sommaren 2018 och 2024 hölls det för femte gången på Peetgården i Sävast, strax utanför Boden. Bakom Valkyrie Jam står GameDev Force.
– Det här är ett fantastiskt initiativ för att sammanföra människor och skapa ett stödsystem. De kanske inte har samma stödsystem i sina egna företag eller har svårt att hitta kontakter. Vi hoppas verkligen att detta ger dem en skjuts och även att de hittar sin glädje inom spelindustrin igen, säger Laura Prine, arrangör.
Hjälp att utvidga sin passion
Deltagarna får ansöka till Valkyrie Jam och arrangörerna gör sedan ett urval utifrån erfarenhet, kunskap och nation. Genom att sammanföra talangfulla spelutvecklare till en säker och stödjande miljö får de hjälp att utvidga sin passion för att skapa spel i en bransch som lider av en hög risk för minoritetsutbrändhet. Denna utbrändhet är ofta ett resultat av en karriär som är full av svårigheter, bland annat känslan av att man inte blir hörd eller att man får sin kompetens ifrågasatt.
– Denna upplevelse är något jag kommer att vårda hela mitt liv. Jag är bara så glad att vara med alla och jag känner mig så lycklig över att jag är en del av den här gruppen. Det är verkligen roligt att vara runt alla dessa kreativa människor och bli motiverad av dem, säger Jamie Yoongi Lee från Kanada.
“Kämpar med inkludering”
Sofia Lundström är näringslivsutvecklare på Boden Business Park med fokus på spelbranschen.
– Vi vet att spelindustrin kämpar med inkludering och mångfald, vilket kan leda till begränsade perspektiv och naturligtvis problem i arbetsmiljöer. Framsteg inom dessa områden kan hjälpa till att bygga en mer dynamisk och kreativ spelindustri, vilket är ett av målen för Boden Game Camp, säger hon.
– Spelindustrin driver ekonomisk diversifiering och främjar inkludering, vilket är nycklar till Bodens pågående gröna omställning. Genom att stödja detta förbereder sig Boden för att omfamna framtidens möjligheter.
Se filmen från årets Valkyrie Jam: